Mécs László sóhajt fel: "Magyar honban ki a szent? Ha a mérték tönkrement, senki-semmi meg nem ment."
A szent az élő Krisztus karakterét hordozza, alakítja ki. Sőt, megújul élete Krisztus karakterétől.
Mit jelent a karakter? (Kharax = határkő, szőlőkaró, cölöp)
Pl. a szőlőkaró egybetartja a növényt. A határkő pontosan jelöli ki a birtokot. De hogy jön létre, hogy alakul ki a karakter az emberben?
A mélylélektan tudni véli, hogy minden ember átöröklési anyagában minden testi-lelki tulajdonságra információt kap a szülőktől. Ennek legelemibb hordozói a gének. Ezek a gének (szinte már születésünk pillanatától) harcban állnak egymással. Van úgy, hogy a gének egyike-másika felülkerekedik (dominál), a másik pedig alulmarad (latens). Az alulmaradt nem halt meg, csak "alszik" és olykor előtör. De mi is megindíthatjuk, ha várunk valamit a szunnyadó énünktől (-ből).
Ez a nevelés lényege, ez az önnevelés lényege: génküzdelmek tudatos, tervszerű irányítása. --Ez az életben soha nem elméleti.
Tudok egy kormányzásban határozatlan királyról, akinek a felesége tékozló és pazarló volt. Így együtt szépen tönkretették az államkincstárat. Milyen gyermekük születik? Milyen lehet? Mit eredményeznek az ilyen gének? Gyermekük Árpád-házi Szent Erzsébet. Miért?
1. Lesz kelkivezetője. Elfogadja irányítását (a génküzdelmekben).
2. Igaz, pazarló lett ő is (volt is miből egy királylánynak). De pazarlása célja a szegények és a betegek.
Mivel ezeket folyamatosan tette, ismételte, ezzel gyakorlatot szerzett. Hittanos megfogalmazással: a begyakorolt jó szokás az erény. Jézusi karakterről akkor beszélünk, ha Jézussal egyesítjük törekvésünket. Tehát ő a cölöp, ami egyben tart minket.
Egy krisztusi karaktert ünneplünk, aki „jó, tömött, megrázott és túlcsorduló mértékkel” adott szegényeinek. A karakterszegény korban jó lenne figyelni rá. „Hadd legyünk mink is tiszták, hősök, szentek…”